jungle jungle en nog eens jungle - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Robbert Jan Tebeest - WaarBenJij.nu jungle jungle en nog eens jungle - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Robbert Jan Tebeest - WaarBenJij.nu

jungle jungle en nog eens jungle

Blijf op de hoogte en volg Robbert Jan

06 November 2014 | Maleisië, Tanah Rata

Hello,

Sinds het vorige verslag hebben we weer een hoop gezien en meegemaakt. Na het heerlijke relaxen op de fantastische Gili eilanden zijn we verder gegaan naar het vaste land van Lombok. Op Gili was ons aangeraden om naar Kuta (op Lombok en niet die op Bali) te gaan. Eerst hadden we nog als optie om de mount Rinjani te beklimmen, maar dit werd sterk afgeraden omdat het regenseizoen de klim te gevaarlijk maakt. Dus Kuta, een dorp waar je kan surfen en surfen en surfen en een scootertje kan huren om de kustlijn te bekijken. We hebben hier 4 dagen gezeten en vrijwel niets uitgevoerd. In het dorp zelf was niks te doen, in de zee kon je niet zwemmem door de stroming en de stranden waren niet zo mooi als op Gili. 1 van de 4 dagen hebben we een scooter gehuurd om een tochtje langs de zuidkust te maken. Ons eerste idee was, tegen iedereens advies in om een scooter te huren, om fietsen te huren ipv een scooter. Nadat we de eerste heuvel nog niet eens opkwamen met onze fietsjes ( ze waren ook te klein) en al helemaal kapot waren en er nog vele heuvels zouden volgen, hadden we toch besloten om voor de scooter te gaan. En zo reden we langs de kust, zagen we strandjes en binnenland waar niet zo veel te zien was. We waren dan ook niet ongelukkig dat we na die 4 dagen naar Sumatra zouden vliegen. We vlogen met Lion Air (Een heel goedkope op de zwarte lijst verkerende luchtvaartmaatschappij) van Lombok naar Medan, met een overstap op Jakarta. Prima vluchten gehad, met als enig puntje dat er op onze stoelen al mensen zaten en deze bleken ook in het bezit te zijn van een ticket met hetzelfde stoelnummer als wij. Dus na gewacht te hebben totdat iedereen zat werden we op de vrije stoelen gepositioneerd. Tot zover Lion Air.

In Sumatra aangekomen in Medan, hoofdstad van Sumatra, en van het kaliber stinkstad. Weinig tot niets van de stad gezien en na 1 nacht gelijk doorgegaan naar Bukit Lawang, een dorpje in de jungle. Een prachtig guesthouse geboekt, waar we een huisje hadden met uitzicht over de jungle inclusief apen die over ons balkonnetje en dak sprongen. Na een wandeling gemaakt te hebben naar de batcave (met veel vleermuizen en giftige spinnen) zijn we de volgende dag begonnen aan een tweedaagse jungle trek, inclusief overnachting in de jungle. Met een duits stel, een australische en twee gidsen vertrokken we de jungle in op zoek maar orang oetangs en ander wildlife. Na niet al te lange tijd werden de eerste orang oetangs gespot, wat een machtige beesten. In totaal 10 orang oetangs gezien, van baby's tot immense volwassene. In totaal 6 uur door de wildernis gelopen, met af en toe schier onmogelijk te betreden paden, en veel ander wildlife gezien( allerlei soorten apen, toekans, leguanen) kwamen we aan bij het kamp waar we zouden overnachten. Dit bestond uit een tent op een houten flonder dat overdekt was met een zeil. aan een rivier. We sliepen op matjes van 1mm, maar ach je zit wel in de jungle. Er werd een heerlijk diner bereid, net als een heerlijk ontbijt de volgende ochtend met schalen vol met vers fruit. De volgende dag gingen we tubend terug naar Bukit Lawang en gingen we onze laatste nacht in Indonesie tegemoet.

Vanaf Medan vlogen we naar Kuala Lumpur. Hier hebben we 3 nachten geslapen, de stad verkend en een uitstapje gemaakt naar de Batu caves ( een heel toeristische tempel met een heel groot gouden beeld en een grot die er niet heel mooi uitzag; niet heel bijzonder). De stad zelf was voor ons weer heel anders dan wat we een maand gezien hadden in Indonesie. Supergrote malls met alles wat je maar kan bedenken, moderne high-tech dingen overal. Het voelde alsof we weer in het westen waren. Na Kuala Lumpur doorgereisd naar Taman Negara, de oudste jungle van de wereld, om daar door de jungle te wandelen. En nu zitten we in Tahan Rata in de Cameron Highlands. We zitten op een hoogte tussen de theeplantages en de strawberry farms. Het is hier koud, 18 graden, maar dat is wel even lekker na een maand aan 30 tot 35 graden. Hier gaan we wat hikes doen en daarna verder naar Penang. Genoeg te doen nog!

Liefs en Kusjes
Merel en RJ

• 06 November 2014 - 13:37

Anouk:

Wow! Cool, jullie heb al veel moois meegemaakt! Leuke foto's ook :)
    Geniet verder!!
    Xusjes

• 06 November 2014 - 13:55

Marije:

Klinkt allemaal goed zeg! Ben echt totaaaal niet jaloers hier in het koude Nederland terwijl ik in de collegebanken zit.... ;-) Geniet ervan! xx

• 06 November 2014 - 22:07

Gea:

Prachtig! Klinkt goed allemaal en ziet er super uit!