Toeristen en paradijsjes - Reisverslag uit Ko Phayam, Thailand van Robbert Jan Tebeest - WaarBenJij.nu Toeristen en paradijsjes - Reisverslag uit Ko Phayam, Thailand van Robbert Jan Tebeest - WaarBenJij.nu

Toeristen en paradijsjes

Blijf op de hoogte en volg Robbert Jan

05 December 2014 | Thailand, Ko Phayam

Hello,

Sinds het vorige verslag is er al weer veel tijd verstreken en zijn we in een nieuw land beland; Thailand. Na het koude Cameron Highlands waar het weer en de strawberry farms tegenvielen zijn we door getrokken naar Georgetown, onze laatste bestemming in Maleisië. Georgetown staat op de Unesco werelderfgoedlijst, dus onze verwachtingen waren hoog en we verwachtten mooie en imposante gebouwen en nog mooiere kunst. Na een stadswandeling, met de hitte die ons weer tegemoet kwam na de kou, kwamen we erachter dat dit alles nergens te bekennen was. Op een enkele muurschildering en tempel na was het het wel. Het viel op zijn zachts gezegd wat tegen. Met zijn drieën (sinds Taman Negara hebben we ons team versterkt met de Brabantse goedlachse en vergeetachtige Jasper) zijn we maar de barretjes en eettentjes op gaan zoeken. Dit was wel weer een positief punt aan Georgetown. Het absolute hoogtepunt van de stad was het foodcourt waar we meerdere keren hebben gegeten. Goedkoop maar fantastisch voedsel, met live entertainment, wat bestond uit zingende grietjes en nare mannen, die na een paar seconden luisteren toch niet zo goed konden zingen, maar toch wel amusant waren onder het genot van een koude Skol. Aldus Georgetown.
Vanuit Georgetown gingen we met de boot via Langkawi naar Koh Lipe, Thailand. Een klein eiland, alles te belopen, met witte stranden, heldere zee, goed snorkelen, veel resorts, verse vis, immens lekkere burgers en een super bungalow. Hier hebben we meer dan een week van dit alles genoten, nog samen met Jasper. Wat kan je na een maand geen witte stranden verlangen naar dit;). Na Koh Lipe scheidden de wegen van Jasper en ons en wij vervolgen onze weg naar Koh Lanta, alweer een eiland. Groter, je hebt een scooter nodig, met minder mooie stranden maar alsnog prima. Hier verbleven we in een heus resort met 2 zwembaden, met alles erop en eraan, inclusief een stenen bungalow (waar we aan toe waren, na ons bamboehutje op koh lipe, waar kakkerlakken en wormen vrij spel hadden). En dit alles voor ..... 6,25 euro pp per nacht. Goede deal leek ons zo. Het eiland zelf verkend en bleek wel leuk te zijn en een tripje gemaakt naar het alom in de hemel geprezen Koh Phi Phi, inclusief een stop op The Beach (film met Leonardo Dicaprio, je kent het wel). De ochtend van de trip zonder slippers (die waren gestolen, voor de tweede keer, ook al op koh Lipe, crimineel Thailand) de boot op naar Phi Phi. Op Phi phi (grote eiland) overgestapt op een longtailboot en richting The Beach. Naarmate we dichterbij kwamen begon het op het water wat dichtbezaaider te raken met boten vol toeristen. Voordat we op het strand aankwamen een paar keer gestopt om te snorkelen, wat niet heel bijzonder was, afgezien van het zien van heuse haaien. Toen aangekomen in maya bay (The Beach). Aiaiai dachten we. Er was weinig van het strand te zien door de hordes Russen en Aziaten, maar vooral Russen, die zich voor even Leonardo DiCaprio waanden en bezig waren met het maken van fotoshoots, al dan niet met een ingehuurde fotograaf, of het maken van selfies. En dat maakt het beeld wat andere mensen van deze mensen hebben er niet beter op. Afgezien van dit heikel puntje is de omgeving van het strand erg mooi en indrukwekkend. Na gevlucht te zijn voor de Russen, werden we gedropt voor de laatste stop van de trip op Phi Phi Don, het grote eiland waar de party animals en mensen die gezien willen worden zich bevinden. Na nieuwe slippers gekocht te hebben, besloten we hier niet te gaan verblijven en terug te gaan naar Koh Lanta.

Na Koh Lanta verplaatsten we ons naar Ao Nang, Krabi. Een toeristische plaats (weer veel Russen), met een erg leuke rasta bar met heel erg goede live muziek, en een ok strand. Een uitstapje gemaakt naar Railay en het Phra Nang strand (uitgeroepen tot mooiste strand van Thailand). Mooi wit strand, erg mooie rotswanden aan het strand en in de zee, wat het een klimmersparadijs maakt, maar ook weer erg veel toeristen. Na al die toeristen (lees Russen) waren we toe aan een eiland zonder het massa toerisme. Dit hebben we gevonden op Koh Phayam, het noordelijkste eiland aan deze kust van Thailand. Goed eten, mooie stranden, heel relaxte sfeer en veel hangmatten. Hier genieten we nog even tot zondag onze reis verder gaat naar Bangkok. We genieten nu nog van de rust.

Liefs en Kusjes,

Merel en RJ

• 05 December 2014 - 12:50

Gea:

Ziet er weer schitterend uit zeg! Ben eigenlijk stiekem een beetje jaloers :)

• 05 December 2014 - 13:54

Marjolijn:

Wow, dat klinkt allemaal helemaal te gek. Wij vinden het echt gaaf dat jullie dit zijn gaan doen, wat een mooi avontuur!! En als jullie straks hier zijn horen we graag alle verhalen nogmaals. Volgende week xtje skypen?
    Liefs xx Jorr en Mar

• 05 December 2014 - 16:05

Moeke En Wj:

Mooie ervaringen geniet ervan!